IGNALINOS RAJONO VIETOS VEIKLOS GRUPĖ

Maži darbai – didelių pasiekimų pradžia

 

  

 

Naujienos


Grįžti į peržiūrą

2021-12-17

Malta: šiuolaikiškos renginių organizavimo idėjos ir jaunimo įsitraukimas

Kūrybiška VšĮ „Euroregiono Ežerų kraštas direktorato biuras“ komanda, įgyvendindama projektą „Tarptautinio bendradarbiavimo tinklo tarp kultūros ir jaunimo darbuotojų sukūrimas“ – „Etno Wibes“ kartu su Maltos Mtarfos vietos Taryba bei Socialinio vystymosi ir planavimo asociacija Turine (Italijoje) subūrė savo regionų specialistus, dirbančius jaunimo, kultūros srityse ir suplanavo ilgalaikes partnerystės veiklas, viena kurių buvo mokomasis mainų vizitas Maltoje, vykęs lapkričio 25 – gruodžio 1 d., kuriame kartu su Ignalinos, Švenčionių, Visagino, Zarasų, Utenos atstovais dalyvavo Ignalinos rajono vietos veiklos grupės vietos plėtros strategijos administravimo vadovė.

Malta – viena tankiausiai apgyvendintų šalių pasaulyje. Nedidukė salų valstybė Viduržemio jūroje, kurios plotas panašiai toks, kaip Ignalinos ir Vidiškių seniūnijos kartu sudėjus (316 km2). Plotas nedidelis, o gyventojų beveik tiek kiek Vilniuje. Taigi, tenka pasispausti – 1561 gyventojų viename kvadratiniame kilometre (Ignalinos rajone vidutiniškai 13, o Kazitiškio, Rimšės, Dūkšto seniūnijose – gyvena vos 6 gyventojai viename kvadratiniame kilometre). Visuomet buvusi strateginės kryžkelės viduryje ši valstybė patyrė daugybę okupacijų, todėl kultūros paveldas, tradicijos, kalba – arabų, britų, prancūzų, italų įtakos mišinys. Maltiečiai didžiuojasi tuo, kad būdami nedidukai yra labai „kieti“, nes turi savo valstybę, savo kalbą ir kartu su Lietuva 2004 m. tapo ES nariais.

Vienas kertinių sėkmingos bendruomenės ar visuomeninės organizacijos veiksnys – SAVANORYSTĖ. Joks komercinis renginys nebus toks ilgalaikis kaip tradiciniai renginiai, organizuojami žmonių entuziazmo ir savanorystės dėka. Vienas gražiausių pavyzdžių - „Malta Carnival“ organizuojamas nuo 1572 m. (nevyko tik per pasaulinius karus). Šis tradicinis festivalis trunka net 5 dienas, jo programoje ir organizavime dalyvauja apie 5000 žmonių (ne žiūrovai, o dalyviai!). Vyksta šokio meistriškumo varžytuvės, teatralizuotos platformų eitynės. Festivalio dalyviai savo sąskaita, aukodami savo laisvą laiką, kuria kostiumus ir platformas ir pasiekia aukštą meistriškumą šioje srityje. Malta siekia parodyti šio didelio tradicinio renginio užkulisius, žmonių entuziazmą, todėl kuria specialų Kultūros ir menų kompleksą, kur bus eksponuojami gražiausi kostiumai (kurių savikaina siekia net 1300 Eur), demonstruojamas kūrėjų meistriškumas.

Nacionalinės Maltos jaunimo agentūros vadovės nuomone, jaunoji karta vis sunkiau motyvuojama prisijungti prie fragmentiškų savanoriškų veiklų. Nors prieš keletą metų jaunimas entuziastingai talkindavo už bilietą į renginį, dabar prašo daugiau atsakomybės – nori įsitraukti į visus planavimo ir įgyvendinimo procesus. Vietos veiklos grupės, įgyvendindamos Leader programą būtent taip ir dirba – stengiasi įtraukti jaunimą į kaimo vietovių vystymo procesus nuo vietos plėtros strategijos rengimo iki sprendimų priėmimo ir įgyvendinimo (Ignalinos rajono VVG valdyboje – 6 iš 15 narių – jaunimo atstovai). Visgi, skamba visai puikiai, kai sužinai, kad 2018 m., kuomet Valletta buvo Europos kultūros sostinė – renginius organizuoti padėjo daugiau kaip 400 savanorių.

Šiuolaikiniam turistui nebepakanka aplankyti svarbiausius objektus ir juos apžiūrėti. Vis daugiau žmonių keliaudami stengiasi patirti ką nors unikalaus. KULINARINIO PAVELDO PATYRIMAI – labai populiari pramoga siūloma jau ir daugelyje Lietuvos regionų. Lankantis Maltoje tapome pirmieji, dalyvavę britų karininkų vakarienėje, kurios meniu ir dvasia buvo atkurti pagal 1952 m. Valetoje organizuotą pokylį. Vakarienę „Etno Wibes“ projekto dalyvių garbei surengė Mtarfos vietos taryba padedant Taste History ir Heritage Malta. Visi vakaro dalyviai vilkėjo to laikmečio drabužius, o į renginio vietą buvo atgabenti senoviniais automobiliais ir autobusu. Tokie renginiai, kuriuose dalyviai perkeliami į kitą laikmetį, patys turi galimybę įsijausti, dalyvauti, ragauti, palieka didžiulį įspūdį ir užtikrinant gerą paslaugos kokybę tampa labai sėkmingomis ir išskirtinėmis paslaugomis turistams dėl kurių keliaujama nemažus atstumus.

TRADICINIŲ RENGINIŲ ORGANIZAVIMAS. Dalyvavome ne vieną dieną trukusiose susitikimų sesijose ir darbo grupėse su aukščiausio lygio Maltos renginių organizavimo specialistais, kurie dalinosi patirtimi ir įžvalgomis. Visus didžiuosius Maltos renginius organizuoja agentūra „Festivals Malta“ turinti 5 metų veiklos strategiją. Rengia 8 kasmetinius festivalius: „Valleta baroque festival“, „Ritmu festival“, „Malta jazz festival“, „Muzika Muzika“, „International arts festival“, „Notta blanca“. Kiekvienas festivalis turi atskirą direktorių, o „Malta Carnival“ net atskirą rinkodaros strategiją. Agentūra taip pat organizuoja 5 nacionalines šventes, iš viso per metus suorganizuoja apie 160 atskirų renginių. Organizaciją didžiąja dalimi finansuoja valstybė, taip pat ši institucija pati ieško verslo rėmėjų. Vienas iš agentūros tikslų - organizuoti festivalių renginius skirtingose Maltos vietose ir skirtingose erdvėse taip pristatant jas dalyviams.

Nustebino tai, kad vienas populiaresnių festivalių, susijusių su gimtosios kalbos ir tradicinės muzikos puoselėjimu „Muzica Muzica“ pernai sulaukė net 170 jaunų atlikėjų iš kurių buvo atrinkti tik 22 finalistai. Labai įdomų sprendimą agentūra surado pandemijos laikotarpiu – sukūrė mobilią sceną antrajame autobuso aukšte ir keliavo po salą su skirtingos stilistikos koncertais. Patys agentūros darbuotojai su didele atsakomybe ir meile savo darbui pristatinėjo tradicinius renginius, tačiau pristatant vieno nedidelio projekto rezultatą ypač žibėjo akys. Tai musulmoniško jaunimo integracija per hiphopo muziką. Kuomet surinkti nemuzikuojantys jaunuoliai projekto pabaigoje kartu su profesionalais kūrė dainas, filmavosi ir įrašė neįtikėtinai gerų muzikinių kūrinių.

Ypatingus akcentus renginių organizatoriai dėlioja ties saugumo, tvarios plėtros ir kintančios rinkodaros temomis. „Festivals Malta“ dirba inžinierius, atsakingas už renginių saugumą. Vyksta specialūs techniniai mokymai renginių dalyviams apie konstrukcijų patikimumą, elektros instaliacijų specifiką, atsakingą medžiagų naudojimą. Taip pat specialistai pabrėžia du ir mums labai svarbius rinkodaros aspektus: tai tikslinę renginio auditoriją (negali renginys būti skirtas „visiems“, labai svarbu identifikuoti kas bus renginio dalyviai, tuomet it komunikacija bus tikslesnė ir sėkmė bus didesnė) ir išaugusią skaitmeninės medijos įtaką pandeminiu laikotarpiu.

Smagu matyti, kai įvairiausių institucijų vadovai ir atstovai su didele aistra dirba savo darbą ir didžiuodamiesi pristato rezultatus, akcentuoja geriausias patirtis. Susitikime su Gozo salos verslo, kultūros, jaunimo organizacijų atstovais sužinojome, kad prieš keletą metų buvo vykdoma įdomi iniciatyva, kuria buvo populiarinami kultūros renginiai salų grupėje: Maltoje, Korsikoje ir kitose. Buvo rengiamas 3 dienų festivalis, kuris „keliavo“ per salas (formatas labai panašus į Rytų Lietuvoje organizuojamą festivalį „Ežerų sietuva“). Patys Gozo organizacijų atstovai labai gerai vertina valstybinio sektoriaus, verslo ir visuomenės, savanorių bendradarbiavimą. Būtent tokiu bendradarbiavimo principu paremta vietos veiklos grupės organizacija, kurios nariais yra bendruomenių, verslo ir valdžios atstovai.

Lankantis Valletta dizaino klasteryje pamatėme kadaise apleisto miesto rajono atgimimą moderniuose pastatuose ir pažangiose bendradarbiavimo formose. Valetos dizaino klasteris suteikia galimybes visiems norintiems laisvai prieinamas viešąsias erdves naudotis darbo valandomis. Pagrindinės, platesnę infrastruktūrą bei išteklius siūlančios erdvės kultūros ir kūrybos veikloms prieinamos registruotiems klasterio nariams. Pagrindinis klasterio veikimo principas, jog kiekvienas ateinantis narys žinotų, ką ateidamas jis nori atrasti, ką gali atnešti pats ir kuo gali bei nori pasidalinti su kitais. Taip formuojasi itin motyvuota bendruomenė su aiškiais tikslais bei akivaizdžiais rezultatais. Klasterio pastato stogą puošia įspūdingas sodas, o moderniose erdvėse įrengtos daugiafunkcinės patalpos, kaip pavyzdžiui restoranų virtuvės erdvė kulinariniams mokymams.

Kadangi projekte dalyvauja aktyvūs savųjų sričių specialistai, besididžiuojantys savo kultūra ir valstybe, buvo organizuojami šalių pristatymai, kurių metu papasakojome vieni kitiems apie tradicines šventes, namų, maisto tradicijas. Vyko įdomios darbo grupės, kūrėme ir vykdėme gyventojų apklausas tiesiog miesto gatvėse, kad ne tik padiskutuotume, bet ir sužinotume kas svarbu renginių, festivalių dalyviams. Maloniai nustebino Mtarfa savivaldybės valdžios atstovų dėmesys – meras ir mero pavaduotoja aktyviai dalyvavo kone visuose susitikimuose.

Projektas „Tarptautinio bendradarbiavimo tinklo tarp kultūros ir jaunimo darbuotojų sukūrimas“ – „Etno Wibes“ (projekto Nr.: 2020-1-LT02-KA205-006700) finansuojamas Erasmus+ KA2 programos lėšomis. Projektą vykdo VšĮ „Euroregiono Ežerų kraštas direktorato biuras“.



Grįžti į peržiūrą